Mutiara Hikmah: 11 September 2020

Mutiara Hikmah: 11 September 2020

Mutiara Hikmah Hari Ini
Jum'at 23.01.1442 / 11.09.2020

"IKUTI TUJUH (7) SUNNAH NABI  (s.a.w.) SETIAP HARI"*_

1. "Cerdasnya orang yang beriman adalah yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat dan sekejap ini untuk hidup lama. Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup".

2. "Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi RINDUKAN MATI . Kerana, mati adalah pintu perjumpaan dengan Allah SWT. Mati bukanlah akhir cerita dalam hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan".

3. "Hendaknya kita selalu menjaga 7 (tujuh) sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh-tujuh sunnah Nabi Shallallahu 'Alaihi Washallam itu adalah"   :

(1). "Pertama" :
"Shalat Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada Shalat Tahajjudnya".

(2). "Kedua : Bacalah Al-Qur’an sebelum Terbit Matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya kita membaca Al-Qur’an didahului dengan penuh pemahaman".

(3). "Ketiga : Jangan tinggalkan Masjid terutama pada waktu Subuh. Sebelum melangkah ke mana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana Masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan Muadzin tetapi panggilan Allah yang memanggil orang beriman untuk memakmurkan Masjid Allah".

(4). "Keempat  : Jaga shalat Dhuha kerana kunci rezeki terletak pada Shalat Dhuha".

(5). "Kelima : Jagalah sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan Malaikat Allah selalu mendo'akan orang yang bersedekah setiap hari".

(6). "Keenam : Jagalah wudhu kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Khalifah Ali bin Abi Thalib berkata, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu Shalat walau ia sedang tidak Shalat, dan dijaga oleh Malaikat dengan dua do'a, "ampuni dosanya dan sayangi dia ya Allah”.

(7). "Ketujuh : Amalkan istighfar setiap saat. Dengan beristighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah".         

4. "Ada tiga do'a yang jangan kau lupakan dalam sujudmu" :

(1). "Mintalah diwafatkan dalam keadaan Husnul Khatimah : Allahumma inni as'aluka Husnul khotimah. Artinya : "Ya Allah aku meminta kepada-MU Husnul Khatimah".

(2). "Mintalah agar kita diberikan kesempatan Taubat sebelum wafat : Allahummarzuqni taubatan nasuha qoblal maut. Artinya : Ya Allah berilah aku rezeki taubat nasuha (atau sebenar-benarnya taubat) sebelum wafat".

*(3). _"Mintalah agar hati kita ditetapkan di atas Agama-Nya, Allahumma yaa muqollibal quluub tsabbit qolbi 'ala diinika. Artinya : Ya Allah wahai yang pembolak-balik hati, tetapkanlah hatiku

سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله ....


Tetep semangat sehat dan kuat dlm menjalankan aktivitas dinas ... pastikan loyalitas dan dedikasi kita hanya demi kemajuan lembaga dan negara ... diiringi dengan niat ibadah insya Alloh Berkah .. aamiin

والله يدعوا إلى دار السلام ويهدي من يشاء إلى صراط مستقيم